Dimarts, 12 d’abril 2016
Sant Cugat reafirma la seva aposta per la mobilitat sostenible amb l’adquisició d’un autobús 100% elèctric, dos d’híbrids i un de baixa emissió.
L’alcaldessa, Mercè Conesa, ha presentat avui aquests quatre autobusos que s’han incorporat a la flota de vehicles del transport públic municipal
L’adquisició d’aquests vehicles suposarà un estalvi d’emissions de 143 tones de CO2 cada any. Per incorporar-los s’ha invertit 1’2 M€
Sant Cugat és una de les primeres ciutats catalanes en incorporar un autobús completament elèctric en el servei de transport públic municipal. L’alcaldessa, Mercè
Conesa, ha presentat aquest vehicle, que des d’avui ja ha començat a donar servei a la ciutadania. Paral·lelament, també s’han presentat dos nous autobusos híbrids així com un minibus de baixa emissió de gasos contaminants (modelo EURO VI).
L’acte de presentació d’aquests quatre autobusos ha comptat amb la presència de Miquel Martí, president del Grup Moventia (operador del transport urbà de Sant Cugat); Damià Calvet, tinent d’alcalde d’Urbanisme, Mobilitat i Habitatge; Joan Puigdomènech, regidor de Medi ambient; i representants de les marques subministradores dels vehicles.
L’alcaldessa ha destacat que l’adquisició d’aquests autobusos “referma de nou l’aposta de l’Ajuntament per promoure una mobilitat sostenible i respectuosa amb l’entorn”.
En aquest sentit, Mercè Conesa ha subratllat que “l’ús del vehicle elèctric contribueix a millorar la qualitat de l’aire. De fet, calculem que amb l’adquisició d’aquests quatre vehicles deixarem d’emetre 143 tones de CO2 cada any. D’aquesta manera, també, fem una aportació a la lluita contra el canvi climàtic a la qual, com a Ajuntament, estem compromesos”.
D’altra banda, el president del grup Moventia, Miquel Martí, ha assenyalat “el compromís del grup amb la societat, el país, el medi ambient i la mobilitat en transport públic”.
Des de Moventia ens preocupem per oferir als nostres usuaris un servei de qualitat i sostenible i compromès amb el medi ambient, incorporant a la flota els autobusos i motors d’última generació en requisits mediambientals i complint amb la normativa europea”.
Estalvi de 143 tones de CO2 cada any.
S’estima que l’adquisició d’aquests quatre autobusos evitarà tirar a l’atmosfera un total de 143 tones de CO2 cada any. Concretament, aquest estalvi s’aconseguirà de la següent manera:
• Autobús 100% elèctric: estalvi de 27.300 litres de dièsel/any i de 72 tones de CO2
• 2 autobusos híbrids: estalvi de 14.400 litres de dièsel/any i de 38 tones de CO2
• Autobús de baixa emissió (EURO VI): estalvi de 12.350 litres de dièsel/any i 33 tones de CO2
Característiques dels nous autobusos
• Autobús elèctric: es tracta del model “eBus-12” de la marca xinesa BYD. S’ha incorporat a la línia L-7 des d’aquest mateix migdia. Té una longitud de 12 metres i capacitat per transportar 70 passatgers. Disposa de 3 portes d’accés laterals i està plenament adaptat a les persones amb mobilitat reduïda. La seva autonomia és de 250
quilòmetres, gràcies a tenir incorporades unes bateries d’ió liti amb capacitat de 324 Kwh. El temps de recàrrega de les bateries és de 5 hores i mitjana. A més, disposa de l’anomenat “fre regeneratiu”, que permet carregar les bateries quan es pressiona el pedal de fre.
La inversió per adquirir aquest vehicle ha estat de 428.400 euros, més 5.938 euros més per a l’estació de recàrrega.
• 2 autobusos híbrids: un és de la marca Volvo (model 7900 LH) i l’altre de la marca VanHool. El primer s’incorporarà demà mateix a la línia L-1 i el segon a la línia L-3 a partir de la setmana propera. Els dos disposen d’un motor elèctric i un altre de dièsel que poden funcionar en paral·lel o de forma independent segons les necessitats. Els dos autobusos tenen, també, una longitud de 12 metres.
La inversió per adquirir l’autobús Volvo ha estat de 305.000€ i l’autobús VanHool de 355.000€.
• Minibus de baixa emissió: es tracta del modelo “Esprintador City 65” de la marca Mercedes-Benz. Disposa d’un motor dièsel de baixa emissió de gasos contaminants (modelo EURO VI). Té una longitud de 7’7 metres i una capacitat per transportar 21 passatgers. S’incorporarà demà mateix a la línia L-4, ja que les seves
dimensions reduïdes s’adapten molt bé a l’orografia del recorregut (la Floresta).
.La inversió per adquirir aquest vehicle ha estat de 159.150 euros.
El parc d’autobusos de la flota municipal
Actualment la flota del transport públic municipal està formada per 20 autobusos (més dos de reserva), dels quals 1 és elèctric, 4 són híbrids i 1 és de baixa emissió. En total hi ha en servei deu línies.
El nombre de viatgers del transport públic municipal no ha parat de créixer en els últims anys. Durant el 2015 es va arribar al seu màxim històric: 1.104.135 passatgers van fer ús
d’aquest servei que gestiona l’Ajuntament.
Sobre Moventis, com a empresa especialitzada en la mobilitat col·lectiva des del 1923, és un dels operadors públics de referència en l’àmbit de la Generalitat de Catalunya, institucions (com ATM, AMB, consells comarcals..), ajuntaments i entitats privades, dedicat a resoldre les necessitats de mobilitat de persones i organitzacions a través d’una oferta global i complementària.
Des dels seus inicis, el grup s’anticipa als nous hàbits de mobilitat i basa la seva oferta en tecnologies innovadores i sostenibles, des del punt de vista mediambiental i social.