Història
Història de Moventia
Des del 1923, la família Martí ha propulsat el sector de la mobilitat a Catalunya, consolidant el servei, desenvolupant noves línies de negoci i embarcant-se en grans projectes a nivell internacional, mantenint ferm el seu compromís per la qualitat, la innovació i la sostenibilitat.
1923-1939
PRIMERA ETAPA
Miquel Martí Adell, fundador del grup
Aquesta primera etapa comença el 1923 amb el naixement de l’empresa de la mà de Miquel Martí Adell, amb un únic autobús urbà a Sabadell i un petit taller de reparació de vehicles a la mateixa ciutat. La família Martí fa un nou pas endavant en la seva trajectòria el 1933 amb l’adquisició de la línia d’autobusos de Barcelona, coneguda com La Catalana. L’evolució positiva de l’empresa, amb 50 treballadors i 15 autobusos el 1936, es veu truncada en ser col·lectivitzada amb l’esclat de la Guerra Civil. Miquel Martí Adell només pot conservar el taller que li permet seguir mantenint la família.
1923
Fundació
El 1912, Miquel Martí Adell, un jove de 16 anys natural de Morella (Castelló), va emigrar a Sabadell a la recerca de nous horitzons. Anys després d’assentar-se a Catalunya, concretament el 1920, va ser cridat per anar al servei militar, on va tenir l’oportunitat de formar-se en mecànica i conducció d’automòbils. Un cop llicenciat, va aprofitar l’ocasió i va comprar el seu primer autobús, un Ford Tipus T amb matrícula B-9208, amb què, el 1923, va començar a operar la primera línia urbana del municipi vallesà “Creu Alta-Apeadero”.
1927
Comercial Martí
Després de la seva incursió al servei de transport urbà de Sabadell, el 1928 Miquel Martí Adell va decidir obrir una nova línia de negoci denominada Reparaciones de Vehículos Manel Carceller Milián, avui Comercial Martí. El negoci es va especialitzar en la venda, reparació i recautxut de pneumàtics, així com la venda de recanvis i accessoris per al sector de l’automoció. Avui dia, gairebé 100 anys després, aquest projecte s’ha convertit en Movento, grup referent en el sector de la mobilitat que compta amb una àmplia presència internacional i que segueix creixent gràcies a la visió innovadora, l’esforç i la dedicació, valors heretats del seu creador.
1929
Concessió del transport urbà de Sabadell
Després que el 1926 el Govern Civil de Barcelona atorgués a l’empresa de la família Martí el servei de transport de Sabadell a Matadepera i de Sabadell a Santa Maria de Barberà, i que Joan Puig, un altre operador de transport de l’època, traspassés el seu negoci a Miquel Martí Adell, el 1929 l’Ajuntament de Sabadell va atorgar a Martí la concessió en exclusiva del servei de transport urbà entre la Creu Alta i la Creu de Barberà durant cinc anys prorrogables, quedant així com prestatari del servei de transport urbà de la ciutat de Sabadell.
1930
Barcelona
El 1933 l’empresa de transports de la família Martí va dur a terme un dels primers passos per a l’expansió del seu servei al territori català mitjançant la compra de la línia d’autobusos coneguda popularment com La Catalana. Aquesta línia unia els barris del Poblenou i el Clot, per la qual cosa va suposar la primera incursió de la companyia familiar a la capital catalana.
L’adquisició va ser costosa, unes 70.000 pessetes de l’època, però dins del contracte s’hi incloïa la cessió dels 10 autobusos de les marques Hispano-Suiza i Chevrolet que tenia la línia.
La línia, que arribava a l’estiu fins a la platja de la Mar Bella, on es formaven grans cues d’usuaris, va estar activa fins l’any 1982, quan va ser absorbida per Transports Metropolitans de Barcelona.
1940-1950
SEGONA ETAPA
La reconstrucció i el renaixement de l’empresa
La fi de la guerra posa punt final a tres anys de conflicte i comença una nova etapa, també molt dura, la dictadura. Miquel Martí Adell recupera la propietat de l’empresa de transports i part dels vehicles confiscats, que, malgrat les males condicions en què es troben, pot reparar i posar a punt per tornar a circular. La companyia de transports, després de mesos de treball intens, pot restablir el servei, però ha de fer front a l’escassetat de combustibles i a la manca de matèries essencials per al transport, derivades de les restriccions i l’aïllament internacional a l’Estat espanyol.
1950
Únic operador urbà de Sabadell
Després de la Guerra Civil, Autobusos Sabadell va reprendre els seus serveis en unes condicions precàries, ja que la concessió s’havia declarat “caducada” a l’inici del conflicte.
Quan el subministrament de carburants va començar a normalitzar-se, Miquel Martí Carceller, segona generació (1939-1950) de la companyia familiar amb el seu germà Heribert, va detectar la necessitat de renovar la flota, i en una subhasta de material del Ministeri de l’Exèrcit, va adquirir 10 cotxes de la marca Hispano-Suiza. El gener del 1950, la senyora Eulàlia Alari, propietària de les dues línies d’autobús La Transversal, va vendre i transferir a Miquel Martí Adell els drets de la concessió i l’explotació del servei que li havia atorgat l’Ajuntament de Sabadell, així com els seus quatre vehicles. Amb aquesta compra, l’empresa de transport de la família Martí va començar a cobrir el servei entre la Creu de Barberà i l’Estació del Nord de Renfe, circulant per la carretera de Barcelona. L’operació va convertir la companyia dels Martí en l’única operadora de transports de la ciutat de Sabadell.
1951-1979
TERCERA ETAPA
L’expansió del grup
El grup d’empreses de la família Martí aprofita les oportunitats de creixement industrial i econòmic del moment i comença una etapa d’expansió protagonitzada per la segona generació familiar ja al capdavant, Heribert i Miquel Martí Carceller. El grup creix més enllà de Catalunya i es fa càrrec del servei urbà de les ciutats de Còrdova i Saragossa. La branca d’automoció també segueix una trajectòria ascendent, al passar de ser agència oficial de Renault a Sabadell, a concessionari.
1954
Concessió a Sabadell durant 25 anys
Als anys 50 i principis dels 60, Sabadell es va convertir en un gran nucli industrial, fet que va propiciar l’arribada d’immigrants a la recerca de feina. La proliferació d’edificis a la perifèria suburbial del municipi va produir la creació de nous barris perifèrics, que demanaven una nova estratègia de mobilitat. Per això, el 1953, l’Ajuntament va convocar un concurs públic per explotar un únic servei urbà d’autobusos a la ciutat.
La licitació va ser atorgada a Miquel Martí Adell, i li va concedir l’explotació del servei durant 25 anys, ampliable a cinc anys més, i fins a un màxim de 50 anys, que era el que permetia la Llei del Règim Local. Aquesta concessió va suposar una gran fita i una alegria incommensurable per a la família Martí, que des de feia anys volia regularitzar el servei de transport que oferia a la ciutat.
1964
Primer taller Renault a Sabadell
L’empresa automobilística va arribar a Espanya a principis dels anys 50, però no va agafar per sorpresa la família Martí, que era conscient de la tendència, gràcies als trajectes per Europa realitzats amb els seus serveis discrecionals.
Tot i que els últims anys la companyia havia experimentat una trajectòria ascendent en la seva branca automobilística, amb la venda d’automòbils i motocicletes de diverses marques, com Mercedes, Sava Austin, Renault, Peugeot o Derbi; Heribert Martí va iniciar converses amb Renault que van ser determinants per convertir Comercial Martí en subagent de SAVA per a la venda i reparació de vehicles Renault a Sabadell.
Després del nomenament d’agents oficials, Heribert va prendre el càrrec de responsable de la nova àrea de negoci, i el seu germà Miquel es va quedar amb les activitats relacionades amb el transport públic col·lectiu. Després d’anys d’esforç, la família Martí va inaugurar el primer taller de Renault a les instal·lacions del carrer del Papa Pius XI de Sabadell.
1966
Comercial Martí Concessió Renault
Els estrets vincles que Heribert Martí va teixir amb Renault van aconseguir convertir la família Martí en el concessionari oficial de la marca a Espanya, amb una única condició: que només venguessin vehicles de la firma francesa. El 1966, quan van arribar a l’acord, Comercial Martí va passar de ser agència oficial de Renault, a Sabadell, a convertir-se en concessionari oficial de la marca.
Aquell mateix any es va inaugurar una àmplia exposició de cotxes a la ciutat, i l’any següent, es va posar en funcionament el servei de venda i reparació de vehicles Renault a les instal·lacions ubicades al passeig del Comerç, existents encara avui.
1972
AUCORSA TUZSA
A la dècada dels 70, Eladio Macho, gerent de l’empresa Autobusos Urbanos de Córdoba (AUCORSA), concessionària del servei de transport urbà dels autobusos de Còrdova, va transmetre a Miquel Martí la seva voluntat de vendre l’empresa a causa de les greus dificultats econòmiques que travessava.
L’empresari de Sabadell, els gerents de l’empresa de transport de viatgers de Vigo i els transportistes d’Oviedo van viatjar fins a Andalusia per estudiar la situació. Finalment, el 1972, Miquel Martí Carceller i la resta de socis van dur a terme l’operació de compra d’AUCORSA. Martí i un altre soci es van quedar amb un 40 % de la participació cadascun i una altra agrupació empresarial, el 20 % restant.
El tràmit, a través del qual Martí va ser nomenat conseller delegat, va ser la primera aliança de la companyia familiar amb altres empresaris. Alhora, va suposar el primer pas de creixement territorial de la companyia fora de Catalunya.
El desembre del mateix any Martí i els seus socis de Còrdova van dur a terme una nova compra que va consolidar la seva intenció de creixement: l’adquisició de la històrica empresa Los Tranvías de Zaragoza (TUZSA).
1976
Renault Cerdanyola
10 anys després que Comercial Martí es convertís en concessionari oficial de Renault, i gràcies al creixement de l’activitat a la ciutat de Sabadell, la companyia familiar va decidir expandir el negoci obrint la primera delegació fora de l’urbs, situant-la a Cerdanyola.
L’equipament, que va evidenciar la projecció de l’empresa catalana de la mà de la firma francesa, disposava de la mateixa superfície actual, 3.000 m2, distribuïts en dues plantes.
1980-1990
QUARTA ETAPA
Nova parada i forta recuperació
La família Martí perd la concessió del transport urbà a Sabadell, l’element fundacional de la companyia. Aquest fet suposa una amenaça per a la pròpia supervivència de l’empresa i un cop molt dur. La solució per continuar estant presents al sector passa per la fusió de l’empresa familiar i Renom Bus. Així neix el Grup Sarbus, que amb el temps passa a ser un dels operadors de transports de referència a Catalunya. A la branca d’automoció també es produeix un creixement en obtenir la concessió oficial de Renault Vehicles Industrials, a Sabadell i Terrassa.
1982
Pèrdua de l’empresa de Transport Urbà de Sabadell i noves oportunitats
A la dècada dels 80 es va imposar la voluntat de municipalització dels serveis públics. Això va suposar la pèrdua de l’empresa Autotransports Martí, que duia a terme el transport urbà de la ciutat de Sabadell, com també el servei urbà de Còrdova. Tot i que perdre el servei va suposar una amenaça per a la pròpia supervivència de l’empresa, aquesta va ser capaç de superar-ho i va sortir reforçada, gràcies al procés de creixement i diversificació territorial de les seves activitats.
1983
Vallès Automoció
A l’inici dels anys 80 el grup Renault Vehicles Industrials va comprar l’antiga fàbrica d’Eduardo Barreiros, a Villaverde, Madrid, on els primers camions que es van fabricar van ser Barreiros-Dodge amb el logotip de Renault. Comercial Martí, que aleshores ja era concessionari oficial de turismes Renault, va decidir presentar la seva candidatura per aconseguir la concessió de la representació dels serveis de venda i reparació de Vehicles Industrials de Renault per als municipis de Sabadell i Terrassa.
Un cop feta l’oferta, el fabricant va acceptar la proposta. La confirmació de l’operació va derivar en el naixement de Vallès Automoció, el 23 de novembre de 1983, sucursal que avui dia segueix dempeus. Quatre anys després, el servei es va ampliar amb l’obertura d’una nova sucursal i oferta de servei a Terrassa, que feia funcions d’exposició i de reparació de camions i furgonetes de la marca Renault.
1984
La Vallesana
A conseqüència de la pèrdua de l’element fundacional de la companyia, el repte i la voluntat de creixement i de continuïtat del grup seguia latent i fidel als inicis i al llegat empresarial. Davant d’aquesta situació, la solució passava per buscar punts de col·laboració entre les dues empreses que feien els serveis interurbans al Vallès Occidental, que eren Autotransports Martí i Renom Bus.
Així va ser com Miquel Martí Escursell i Josep Renom van aconseguir trobar punts d’entesa, i el 1984, les dues companyies van comprar La Vallesana, fundada el 1914, sent l’operadora més antiga del Vallès Occidental, que feia el recorregut de Castellar del Vallès a les ciutats de Sabadell, Terrassa i Barcelona.
1985
Fusió de Sarbus i La Vallesana
Després de comprar la Vallesana, la família Martí i la família Renom van comprar l’empresa Transgo, que donava servei entre Sabadell, Terrassa i Martorell. La nova organització, que es va fer efectiva el juny de 1985, va adoptar el nom de Martí Renom SA, encara que, des d’un punt de vista comercial, es va optar pel nom de marca Sarbus.
Amb el temps, Sarbus va passar a oferir el 90 % dels serveis interurbans entre el Vallès Occidental i Barcelona, i va crear una línia de Sabadell a Barcelona, convertint-se en l’empresa de referència en les comunicacions del Vallès Occidental. El 1990 Sarbus va començar a oferir el servei de transport urbà de Sant Cugat del Vallès, el 1995 va ampliar la connectivitat de la línia que tenia amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), cobrint el servei de Barcelona a Cerdanyola del Vallès, fins a la universitat.
1991-2014
CINQUENA ETAPA
Nova organització i model de gestió del grup
En aquesta cinquena etapa, la tercera generació de la família Martí, liderada per Miquel, Josep Maria, i Sílvia Martí Escursell, du a terme la expansió més gran del projecte empresarial. Arran d’un canvi en l’accionariat de Sarbus i Transportes Ciudad Condal, el grup passa d’una gestió compartida amb altres socis a ser l’únic accionista privat. Aquest fet implica una reformulació interna amb la creació de Moventia, una nova organització corporativa que permet que el grup es consolidi i sigui capaç d’afrontar nous reptes d’expansió, tant a nivell estatal com internacional, a través de les dues divisions de negoci: Moventis, experta en mobilitat col·lectiva, i Movento, en mobilitat privada.
En aquesta etapa es consolida l’entrada de la quarta generació familiar al grup, encapçalada per Miquel Martí Pierre i Santi Colomer Martí.
1991
TCC Tomb-Bus Aerobús
A la dècada dels anys 90 es va posar de manifest la necessitat de continuar modernitzant el transport per tal d’adaptar-se a les noves demandes de mobilitat. Aquesta exigència va fer que el Parlament de Catalunya aprovés la creació de l’Entitat Metropolitana de Transport (EMT), integrada per 18 municipis i que substituïa la Corporació Metropolitana de Barcelona.
Amb l’arribada dels Jocs Olímpics a Barcelona, l’EMT va treure a concurs el servei de microbusos Tomb-Bus, entre la plaça de Catalunya i la plaça de Pius XII, i l’Aerobús, un autobús per connectar l’aeroport de Barcelona amb el centre de la ciutat. L’oferta presentada amb la creació de la Unió Temporal d’Empreses (UTE) entre Martí Renom i Transportes Urbanos de Zaragoza (TUZSA) va aconseguir l’adjudicació dels dos serveis. Poc després, l’UTE va donar lloc al naixement de la societat Transports Ciutat Comtal SA (TCC).
L’operació es va constituir el març del mateix any amb les participacions de Martí Renom (Sarbus), en un 33 %; Transportes Urbanos de Zaragoza (TUZSCA), en un 33% també, i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), amb el mateix percentatge. 15 anys més tard, la família Martí va comprar a les societats privades les seves participacions i, des de llavors, és l’únic soci privat de la companyia, amb la propietat del 66 %.
1992
Renault Ronda Ponent i Renault Badalona
A causa de la inauguració de l’Eix Macià a Sabadell l’any 1992, que va comportar la construcció d’una gran avinguda destinada a ser un dels principals eixos viaris i comercials de la ciutat, Comercial Martí va decidir establir-se en aquest nou espai. El resultat va ser la inauguració de l’edifici Renault Ronda Ponent, un centre de 3.200 m2 amb unes instal·lacions totalment avantguardistes i una àmplia exposició de tota la gamma Renault.
En aquella època, marcada per una greu crisi, molts concessionaris van fer fallida. Entre ells hi havia Renault Badalona i Renault Santa Coloma de Gramenet. Com que la marca francesa necessitava grups empresarials sòlids per remuntar el seu imperi a Catalunya, va oferir a Comercial Martí la concessió dels dos territoris. D’aquesta manera, l’octubre del 1992 l’empresa familiar va obtenir les llicències, i va constituir la societat Betauto (Badalona) i la societat Tasanco, a Santa Coloma de Gramenet.
1994
Mercedes Benz Stern Motor Sabadell
27 anys després que Comercial Martí fos nomenat concessionari oficial de Renault, la família Martí va poder incrementar la seva presència al sector automobilístic mitjançant la representació d’altres marques.
El 1993, després d’una forta crisi al sector, Mercedes Benz España va proposar al grup ser distribuïdor de la marca Mercedes a les ciutats de Sabadell i Terrassa.
La proposta de Mercedes-Benz va suposar per a Movento l’oportunitat de dur a terme la primera diversificació de marques i, davant d’aquest nou repte, es va crear el concessionari Stern Motor, distribuïdor oficial de Mercedes als territoris. Avui dia és el concessionari de referència al Vallès de les marques Mercedes i Smart, entre altres àrees de negoci de la companyia.
TCC Vilanova
L’1 de juliol del 1994 l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú va concedir a Transports Ciutat Comtal (TCC) el servei de transport urbà del municipi. Anys més tard, el 2006, el servei es va adherir a la integració tarifària amb la xarxa urbana d’autobusos i els serveis de Renfe, metro, bus i tramvia de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), fent que els usuaris poguessin utilitzar tot el sistema de transport públic de l’AMB amb un únic títol de transport i pagant només una vegada.
1996
Empresa Casas
L’operadora Sarbus, constituïda després de l’acord de les famílies Renom i Martí, va aconseguir una adquisició històrica el 1996: la compra de la històrica Empresa Casas. Aquesta companyia, amb seu a Mataró, tenia 40 vehicles i cobria el servei de transport de viatgers entre Mataró i Barcelona, i entre Vilassar de Mar, Premia de Mar i la capital catalana. A més, oferia el servei de connexió interurbana entre totes les ciutats del Maresme i Mataró.
Després d’executar l’operació de compra, la família Martí va decidir mantenir el nom històric i va assumir una àmplia majoria del capital social, convertint-se en l’accionista majoritari.
La compra de Casas es va produir en una situació delicada per a l’empresa, a causa de la fortíssima competència de Renfe. Tot i això, gràcies a importants iniciatives com la reorganització de línies, els itineraris d’arribada al centre de Barcelona o la remodelació de la flota, es va poder recuperar el volum de viatgers. Actualment, l’empresa Casas és concessionària del servei de transport interurbà del Maresme en les seves connexions amb Barcelona, així com del transport urbà a diverses poblacions de la comarca, amb una xarxa de set línies diürnes i dues nocturnes que transporten més de 3.000.000 de viatgers cada any.
1998
Urbà Sitges L82 Port Zal
Des del juliol del 1998, Transports Ciutat Comtal (TCC) també ofereix servei urbà a Sitges, municipi integrat al sistema tarifari de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).
El 2011 es va renovar la flota i van entrar en funcionament tres nous autobusos híbrids que van cobrir les línies urbanes de la població. La incorporació d’aquests vehicles propulsats amb electricitat va ser una de les operacions que van consolidar la voluntat de l’empresa d’avançar en el camí de l’electromobilitat.
El mateix any en què TCC va començar a executar el servei urbà de Sitges, l’operadora va adquirir el servei de la línia 88, de la mà de l’Autoritat Portuària de Barcelona, que fa el recorregut des del Paral·lel de Barcelona fins l’interior del port de la ciutat. El servei, anomenat Port-Zal, està dirigit principalment als treballadors del port de la ciutat i de les empreses ubicades a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).
1999
Catalana de Camions Mercedes
Stern Motor, concessionari oficial del grup Movento que representa la distribució, venda i reparació de turismes, furgonetes i camions de les marques Mercedes i Smart a Sabadell i Terrassa, es va unir el 1999 amb altres socis (Eduardo Velasco, actualment Nayper Motor; Garatge Plana i Autosuministros Motor) per crear la Societat Catalana de Camions.
Aquest organisme es va crear amb l’objectiu de ser el concessionari oficial de la venda de camions Mercedes Benz a les províncies de Barcelona, Lleida i Girona i, avui dia, és un dels primers a nivell nacional, tant en unitats venudes com en xifres de negoci.
2000
Sarfa
Una de les fites que van marcar el procés de creixement i de concentració empresarial de Moventia va ser l’adquisició de l’empresa Sarfa l’any 2000. Així com amb la constitució de Transports Ciutat Comtal (TCC) i l’adquisició de l’empresa Casas, la família Renom va decidir participar accionarialment de manera minoritària en la compra de la històrica empresa Sarfa, amb seu social a Palafrugell i que connecta pràcticament tots els municipis de l’Alt i el Baix Empordà (Costa Brava) amb Barcelona mitjançant línies regulars i transport urbà i interurbà.
Aquesta operació va comportar una gran millora del servei i una estabilitat de futur molt necessària per al grup, a més d’una consolidació de l’enllaç amb la Costa Brava, un territori considerat com una segona llar per la família Martí.
TCC Authosa
Una altra de les companyies adquirides per Transports Ciutat Comtal a la dècada dels 2000 va ser Authosa. L’empresa era l’encarregada d’oferir el servei urbà de les línies 85, 86 i 87 del barri d’Horta i del Carmel de Barcelona, un dels serveis més usats pels veïns de la zona, acostumats als carrers estrets i costeruts d’aquesta zona alta de la capital catalana.
En concret, la línia 86 uneix el carrer Tajo amb Calderón de la Barca i és una línia pràcticament de circumval·lació. Per la seva banda, la línia 87 enllaça el carrer Tajo amb la plaça Gala Placídia, passant pel barri del Carmel i connectant-lo amb Horta i amb el centre de la ciutat. Les línies recauen en la concessió administrativa de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
Constitució del tramvia metropolità
La figura del tramvia va tenir moltíssim pes al sector de la mobilitat de Barcelona al primer terç del segle XX, quan va viure la seva època daurada, però el trànsit rodat va condicionar l’estructura viària de la ciutat i el va deixar en segon pla. A partir del 1990, quan es van produir treballs de pacificació del trànsit i la millora de l’espai públic, es va posar sobre la taula la recuperació del tramvia. L’Autoritat del Transport Metropolità va accedir a convocar un concurs per a la gestió del servei a càrrec d’una empresa privada.
Moventia va participar al primer concurs d’idees i al consorci de l’UTE per a la construcció, el finançament i l’explotació del tramvia, que havia d’unir l’avinguda Diagonal amb Sant Just Desvern, Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat. La companyia de mobilitat es va presentar i va guanyar el concurs.
Inici interurbans nocturns
A causa de la demanda ciutadana de la Regió Metropolitana de Barcelona, que havia manifestat reiteradament la necessitat d’uns serveis nocturns d’autobusos interurbans, la Direcció General de Ports i Transports va aprovar el 2001 la posada en marxa de 17 línies de servei regular per a cobrir trajectes entre el centre de Barcelona i les diferents poblacions de l’àrea metropolitana. Aquest transport va entrar dins del sistema tarifari integrat.
Actualment, amb aquest servei, les empreses integrades a Moventis (Sarfa, Sarbus, La Vallesana, Cases i Lleida) transporten més de 300.000 viatgers a l’any mitjançant 22 línies ubicades a les comarques del Vallès Occidental, el Maresme, el Gironès, l’Alt i el Baix Empordà, i el Segrià. A més, el servei nocturn de Pamplona, gestionat per TCC, mou 610.000 viatgers cada any mitjançant 10 línies.
Urbà Cerdanyola
La línia heretada de la fusió de la família Renom i la família Martí, que va constituir Sarbus, va començar a operar la xarxa d’autobusos urbans de la ciutat de Cerdanyola del Vallès l’any 2000.
Aquest servei, integrat per tres línies urbanes, transporta uns 238.000 viatgers a l’any. Entre les línies urbanes i interurbanes, Cerdanyola gaudeix d´una important dotació de transport públic, reconeguda pels seus ciutadans.
2001
Concentració i reorganització de la xarxa Renault, Auser
El 2001, quan Renault va començar un procés de concentració i reorganització de la seva xarxa de concessionaris a Espanya per tal d’enfortir la seva estructura organitzativa, la firma francesa va tornar a atorgar la confiança al grup Moventia. Al juliol del 2001 es va plantejar la constitució d’una sola placa on es van adherir els territoris de Renault a Terrassa, Rubí, Sant Cugat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet.
Després d’un llarg procés de negociacions, es van adquirir les empreses Izquierdo Gacesa (juliol 2001), que tenien el concessionari de Renault a Terrassa, Rubí i Sant Cugat, i Automòbils Delmar (2002), concessionari de Mataró. Un cop adquirides les companyies, es va arribar a un acord amb la família García, que comptava amb els concessionaris de Calella i Pineda, per constituir la societat Auser.
Gràcies a l’acord, Auser va passar a ser el segon concessionari de Renault a Espanya amb la concessió dels territoris de Sabadell, Cerdanyola, Terrassa, Rubí, Sant Cugat, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Mataró, Calella i Pineda de Mar. Amb aquest fort posicionament a la marca Renault i als territoris esmentats, el grup es va consolidar com un dels operadors de referència dins del sector.
2002
Auser
Auser és l’empresa que sota el paraigua de la firma Movento es dedica a la distribució, venda i reparació de turismes i furgonetes de les marques Renault i Dacia.
La societat opera a les comarques del Vallès Occidental (Sabadell i Terrassa), del Barcelonès Nord (Badalona) i del Maresme (Mataró, Pineda de Mar i altres poblacions properes).
Des de la seva creació a principis dels 2000, Auser ofereix un servei millorat i un tracte de qualitat als seus clients, entre els quals hi trobem particulars, empreses i empreses de rènting, que poden comptar amb un equip humà de més de 140 persones repartides entre les 10 instal·lacions del grup.
TRAM
L’any 2004 es va adjudicar la concessió del tramvia a Moventia, així la família Martí entrava, a través d’una de les seves societats, a formar part d’un dels grups que es presentaria al concurs.
El tramvia de Barcelona es va adjudicar l’any 2000 per un període de 28 anys i va suposar un gran pas per al grup, que des de llavors ha estat l’empresa responsable de l’operació i el manteniment de les dues xarxes del tramvia, juntament amb la hispanofrancesa Detren, participada per FCC i Veolia. Sens dubte el resultat suposava l’entrada de la família Martí al món dels tramvies i va constituir una voluntat de permanència al sector.
Urbà Sant Sadurní
Al començament dels anys 2000, l’empresa derivada de la fusió de la família Renom i de la família Martí, va anar abastant territoris catalans on va començar a oferir els seus serveis.
Concretament, el 2002, Transports Ciutat Comtal (TCC) va aconseguir la concessió de l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia, que oferia l’explotació de la línia d’autobús que connectava el nucli urbà amb l’estació de Renfe del municipi. Aquest servei es va adherir a la integració tarifària de l’ATM el 2008.
Concessió UTE Trambaix
Després de l’adjudicació del tramvia, acció que va suposar un gran pas per al grup Moventia, ja que es va convertir en l’empresa responsable de l’operació i del manteniment del servei, i la seva entrada al món d’aquest mitjà de transport, constituint la seva voluntat de permanència al sector, el 2002, la Unió Temporal d’Empreses (UTE), formada per Moventia, FCC i Veolia, va ser adjudicada amb la concessió del Trambaix.
Aquesta xarxa de tramvia enllaça Barcelona amb el Baix Llobregat i es va inaugurar l’abril del 2004. Gairebé dues dècades després de la posada en marxa, el servei arriba a les poblacions de l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat, mitjançant un recorregut de 15,1 km i 29 parades.
Stern Motor Terrassa
L’1 de febrer de 1994, Stern Motor, va obrir un nou centre al carrer Venus de la Ciutat de Terrassa, i 8 anys després, en el mateix context de bonança derivat de la creació del concessionari Stern Motor a Sabadell i gràcies a la confiança dipositada en la família Martí per part de Mercedes Benz España, Movento va veure la necessitat d’obrir una nova seu a Terrassa.
El nou edifici de Stern Motor Terrassa es va inaugurar a l’Avinguda del Vallès de la mateixa ciutat, quedant com a distribuïdor oficial de la marca Mercedes i Smart en les àrees de turisme, vehicles industrials lleugers i pesats, passant a ser el concessionari de referència de la marca Mercedes al Vallès Occidental.
2003
Urbà Lleida
El grup Moventis va resultar adjudicatari de l’explotació del servei urbà de la ciutat de Lleida l’abril del 2002. A causa de la privatització dels serveis, el municipi va decidir remodelar el parc mòbil amb l’objectiu d’oferir al municipi i a la població el millor servei amb el màxim de línies i freqüències de pas.
Dos anys després de l’adjudicació, la ciutat va ser pionera en la implantació de la targeta sense contacte, que permet la recàrrega amb comoditat per internet, on l’usuari troba tota la informació rellevant sobre horaris, freqüència, recorreguts, transbordaments, títols, tarifes, etc.
20 anys després, el servei de transport urbà de Lleida, operat per Moventis, consta de 10 línies urbanes que uneixen els diferents barris de la capital del Segrià.
Constitució TRAM Besòs
Anys després de l’adjudicació del tramvia, acció que va suposar un gran pas per al grup Moventia, ja que es va convertir en l’empresa responsable de l’operació i del manteniment del servei, i la seva entrada al món d’aquest mitjà de transport, constituint-ne la seva voluntat de permanència dins el sector, el 2002, la Unió Temporal d’Empreses (UTE), formada per Moventia, FCC i Veolia, va ser adjudicada amb la concessió del Trambesòs, a banda de la del Trambaix.
La xarxa del Trambesòs, que enllaça Barcelona amb la zona del Barcelonès Nord, va aconseguir completar-se el 2004 amb quatre noves parades. Aquesta xarxa ofereix la connexió entre les poblacions de Barcelona, Sant Adrià del Besòs i Badalona, mitjançant un recorregut de 14,1 km i 27 parades.
2007
Adquisició del Grup Sarsa
Fruit de la necessitat estratègica de creixement interioritzada del grup en el sector de distribució d’automòbils, i gràcies a l’entrada en vigor de la nova normativa europea de distribució d’automòbils, de l’1 d’octubre del 2001, que permetia als concessionaris representar més d’una marca, l’abril del 2007, es va consolidar la compra del Grup Sarsa.
Sarsa era concessionària de les marques: Seat, Audi, Volkswagen i Skoda, a diversos municipis de les comarques del Vallès Occidental i del Bages.
Amb aquesta adquisició es van incorporar els concessionaris i tallers oficials de Volkswagen a Terrassa i Castellar del Vallès; Audi a Terrassa, Castellar del Vallès i Manresa; Skoda a Sabadell i Terrassa, i Seat a Sabadell. Gràcies a l’entrada de Sarsa, el grup va passar a representar de dues a vuit marques als seus territoris de concessió.
Emovement
Quan la mobilitat elèctrica va esdevenir un dels reptes de la indústria de l’automoció, Moventia va detectar que les energies renovables eren una aposta clara. D’aquesta manera, amb la finalitat d’impulsar l’arribada del cotxe elèctric al mercat espanyol, es va constituir una nova societat anomenada Emovement. Aquesta empresa especialitzada en la mobilitat sostenible es va convertir el 2007 en la importadora oficial del vehicle elèctric REVA a Espanya, Portugal i Andorra.
Des d’aquell any, Emovement va formar part de Vol-Tour, l’associació catalana promotora del vehicle elèctric que pretén promocionar-lo, divulgar-ne informació i fomentar-ne la recerca i el desenvolupament.
Mercedes Stern Motor Sabadell Ronda
El 2007, 14 anys després que Mercedes Benz España proposés a la família Martí ser distribuïdora de la marca Mercedes a les ciutats de Sabadell i Terrassa, i que això suposés la creació del concessionari Stern Motor, la companyia va haver de replantejar-se un trasllat.
Per necessitats d’espai, el mític taller del carrer del Papa Pius XI de Sabadell es va traslladar al carrer Moratín, i l’antiga exposició de cotxes, a la Ronda Ponent, al mateix edifici.
2008
Renault Mataró
Anys després que el grup Moventia adquirís l’empresa Automòbils Delmar, juntament amb altres companyies, per constituir la societat Auser, per tal de reagrupar els concessionaris de Renault, el 2008 va realitzar un nou moviment per reforçar la seva presència al territori.
Automòbils Delmar va inaugurar noves instal·lacions al polígon de les Hortes, a Mataró, en substitució de les que ocupava a Cabrera de Mar. L’operació va suposar l’enfortiment del grup Auser al Maresme.
2009
Movento Autoselección
Movento Autoselección va néixer el 2009 després de la reorganització de les empreses del grup Moventia, i concretament dins de la unitat de negoci Movento.
Aquest organisme es va crear amb el clar objectiu de centralitzar transversalment els serveis de les empreses concessionàries dedicades a la venda de vehicles d’ocasió i/o seminous, buscar sinergies per maximitzar les eficiències en resultats i gestió, i donar una imatge i coherència de grup de cara als clients interns i externs.
Emovement impulsa la mobilitat elèctrica
El 2009 es va posar en marxa el pla Movele, un projecte pilot de l’IDAE, Institut per a la Diversificació i Estalvi d’Energia, per impulsar la mobilitat elèctrica. Emovement va participar activament en aquest pla. Entre altres accions, el pla Movele inclou la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics a les principals ciutats d’Espanya.
Emovement ha fet una aportació i una forta aposta per integrar el concepte del vehicle elèctric a la mentalitat ciutadana i a la política espanyola. Avui dia, el grup continua contribuint a la implantació de noves tecnologies i és present al món de la mobilitat sostenible.
Urbà TCC Pamplona, Aena T1 i T2, SGMT Aerobús i Autocars Poch
A l’agost del 2009 Transports Ciutat Comtal va aconseguir una nova fita quan va guanyar el concurs públic per a la concessió del transport públic de viatgers a la ciutat de Pamplona i els 17 municipis de la seva mancomunitat.
El servei adjudicat durant un període de 10 anys, conegut popularment com a Las Villavesas, incloïa el transport de la ciutat de Pamplona i els seus municipis limítrofs, amb un volum estimat de 37 milions de passatgers anuals, mitjançant l’execució de 23 línies urbanes amb una flota de 140 autobusos.
El tancament d’aquesta operació va suposar un creixement del 20 % de la companyia i va evidenciar la voluntat d’expansió fora del territori català.
Un altre dels serveis que Moventis va començar a explotar el 2009 van ser els trajectes llançadora entre les terminals T1 i T2, i entre els recintes firals de Montjuïc 1, a la plaça Espanya, i els de Montjuïc 2. Aquesta prestació es va iniciar coincidint amb la inauguració de la terminal 1 de l’Aeroport de Barcelona amb l’objectiu de satisfer la demanda de transport aquell mateix any, la Societat Serveis Generals de Mobilitat i Transports (SGMT), fruit de l’aliança entre Transports Ciutat Comtal (TCC), fundada per Moventia i TUSGSAL, va ser l’adjudicatària del servei.
L’empresa va agafar les regnes de la prestació i va començar a operar l’Aerobús a les dues terminals fins a l’any 2020.
El 2009 també va ser un gran any per a Moventis pel que fa al seu desplegament a Catalunya. L’empresa familiar es va adjudicar la concessió de diverses línies regulars del Baix Penedès, quan va integrar la companyia d’Autocars Poch a Transports Ciutat Comtal (TCC).
Des de llavors, TCC opera el servei de línies regulars interurbanes que connecten poblacions de la comarca del Baix Penedès amb la capital, el Vendrell.
Barcelona City Tour
Des de l´any 2009, Moventia opera, juntament amb el Grup Julià, el servei Barcelona City Tour, una de les prestacions més conegudes pels ciutadans de la capital catalana i que disposa d´una flota de més de 40 autobusos amb pis panoràmic.
L’adjudicació de la concessió es va produir quan l’Entitat Metropolitana del Transport va decidir convocar un nou concurs públic, per un període de set anys, per a l’obertura de dues noves línies del bus turístic de la ciutat, que fins avui gestionava únicament Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).
L’objectiu del concurs era aconseguir dos gestors, un de públic i un de privat, amb el propòsit de millorar i ampliar l’oferta amb un servei magnífic per als turistes. La concessió es va adjudicar a la proposta presentada conjuntament per Moventis i Grup Julià, de manera que la societat resultant es va anomenar Barcelona City Tour. Aquesta va iniciar l’oferta de dues noves rutes fixes, est i oest, juntament amb les tres línies de bus turístic que ja operaven a la ciutat gràcies a TMB.
2011
Calella Moventis
Al setembre del 2011 Moventis va signar una aliança amb l’empresa Autocares Calella per a la creació d’una nova societat de transport col·lectiu discrecional que va adoptar el nom comercial de Calella-Moventis.
Mitjançant aquest acord, les dues empreses van unir forces amb l’objectiu de poder oferir una millor cobertura territorial a Catalunya. Calella-Moventis, amb seu a Barcelona, el Maresme i la Costa Brava, es dedica a donar servei de transport discrecional per a empreses, administracions públiques, congressos, operadors turístics o escoles que necessiten llogar autocars, mitjançant una flota de més d’un centenar de vehicles.
Taxi Amic
Taxi Amic, la companyia de taxis adaptats de Barcelona que, des del 1998, opera en exclusiva per a aquelles persones que no poden accedir als vehicles estàndards, es va associar el 2011 a Transports Ciutat Comtal, del grup Moventis. L’operació es va dur a terme amb l’objectiu d’adaptar els seus serveis a la realitat social del seu entorn i oferir un transport públic de qualitat, creant un sistema de mobilitat adaptada a l’àrea de Barcelona, pioner a tot Europa.
El 2017, Taxi Amic, participat per Moventia, va aconseguir el contracte públic del taxi per a persones discapacitades a la conurbació de la ciutat comtal.
2012
Sarsa VW Manresa (Seat, Audi i Volkswagen)
Arran de la crisi de l’automoció, que es va allargar durant set anys consecutius, les grans marques van veure com diversos concessionaris van fer fallida. Per això, firmes com Audi, Seat i Volkswagen van decidir atorgar la plena confiança al grup Moventia, per poder dur a terme l’expansió de les seves marques, incorporant les concessions a l’empresa.
La primera adquisició de Moventia derivada de la crisi de l’automoció va ser la de Volkswagen Manresa, el 16 de gener del 2012. Els tallers d’aquesta marca es van ubicar a les instal·lacions que té el grup al municipi, on es troben també els tallers de la marca Audi.
L’operació va evidenciar les sinergies beneficioses produïdes pel fet de disposar de les concessions de diverses marques en un mateix territori.
Seat i Skoda Terrassa
Com en el cas de Sarsa Volkswagen Manresa, les conseqüències de la crisi de l’automoció van fer que Seat confiés en el grup Moventia per expandir la marca a Terrassa.
La segona compra de la companyia en l’àmbit de l’automoció el 2012 es va dur a terme el 2 de maig i va ser la de Seat Terrassa.
Els tallers de carrosseria i pintura de les marques Audi, Seat i Volkswagen, per sinergies i per oferir un millor servei als clients, es van traslladar a una única ubicació a Terrassa, on s’hi incorporaria també la distribució de les marques Seat i Skoda.
El tancament d’aquest projecte va consolidar el grup de la família Martí com a referent de la marca al territori, ja que tenia la concessió a la zona de Sabadell, fet que possibilitava el desenvolupament de noves sinergies a la seva xarxa de centres de serveis per a l’automoció.
Sarsa Granollers (Seat, Audi i Volkswagen)
La incorporació de Seat, Audi i Volkswagen de Granollers va ser la darrera operació realitzada el 2012 per Moventia arran de la crisi de l’automoció.
L’operació, que es va dur a terme el 13 d’agost del 2012, va comportar el primer aterratge del grup al Vallès Oriental. A més, va suposar la consolidació en comú dels principals agents en la distribució de les marques esmentades.
2013
Sarsa Vic (Audi i Volkswagen)
En el marc de l’operació d’incorporació de concessions per part de Moventia després de la crisi de l’automoció, la companyia va adquirir el 9 d’abril del 2013 el concessionari d’Audi i Volkswagen de Vic.
La compra del concessionari de Vic va ser una fita rellevant, ja que va suposar l’entrada del grup a la comarca d’Osona. L’adquisició es va alinear amb la voluntat de creixement i de creació d’un grup multimarca amb presència sòlida a diferents territoris i comarques per part de Moventia.
Les integracions de concessionaris entre els anys 2012 i 2013 van fer que la companyia es consolidés com un dels distribuïdors més importants del sector de l’automòbil a la seva àrea d’influència directa i al conjunt del país.
2014
Motospazio
Després de la seva expansió a l’àrea dels concessionaris, i impulsada pels bons resultats després de l’adquisició de concessions per gran part del territori català, Moventia va decidir apostar per una altra manera de mobilitat dins del grup d’automoció.
La companyia es va estrenar en la distribució de vehicles de dues rodes de les marques Piaggio, Vespa, Gilera, Aprilia, Derbi i Moto Guzzi, que aglutina sota el paraigua del grup Piaggio.
Motospazio, el nou concessionari de l’empresa, es va inaugurar a Barcelona el maig del 2014 i va suposar una ferma aposta d’estar present a Barcelona, municipi clarament consolidat en el sector de les motos. L’operació es va fer amb l’objectiu d’explotar el sector de les motocicletes i les scooters amb el suport del grup italià, referent i líder a nivell europeu.
SOC Mobilitat
SocMobilitat és el conjunt de quatre socis líders en innovació i en l’aplicació de les últimes tecnologies a cadascun dels sectors en què operen: Indra, CaixaBank, Fujitsu i Moventia.
Des de la seva creació el 2014, aporten al projecte de la T-Mobilitat la tecnologia més avançada per al transport, l’experiència en l’operació del transport públic i el desplegament massiu i manteniment de tots els equips instal·lats, així com una gran solidesa financera.
Des del 2017 els operadors públics Transports Metropolitans de Barcelona, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i Sermetra SL tenien un sis per cent del capital social de SocMobilitat, en una proporció d’un dos per cent cadascun. A partir del novembre del 2022, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va assumir el 30 % de les accions. Avui dia, Indra, CaixaBank, Moventia i Fujitsu tenen un 16,7 % de les accions cadascun. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i Sermetra tenen, cadascun, un 1,4 % de les accions.
2015-Actualitat
SISENA ETAPA
Creixement i expansió internacional de Moventia
El repte de Moventia i el compromís de la tercera i la quarta generació és continuar el llegat del passat, continuar amb la internacionalització de l’empresa i l’expansió del grup. La història de Moventia no s’hauria escrit si els seus valors no haguessin estat sempre presents: compromís, honestedat, confiança, innovació, sostenibilitat i passió. Tot això sense deixar de banda els reptes de l’empresa familiar: continuïtat generacional, creixement sostenible, professionalització i innovació permanent.
2015
City Bike Finland (Hèlsinki)
El grup Moventia va signar el desembre del 2015 un contracte de 10 anys de bicicletes per a la ciutat d’Hèlsinki amb HKL, convertint-se en accionista majoritari del servei.
Aquest servei de bicicletes compartides ofereix una solució destinada a proporcionar als ciutadans el servei de bicicletes públiques més avançat del món mitjançant un sistema que actualment compta amb 2.400 bicicletes i 240 estacions d’estacionament.
2016
Carrilets Turístics
L’any 2016 es va incorporar al grup l’empresa líder a Espanya en el servei de trens turístics, amb més de 20 anys d’experiència, Carrilets Turístics.
Actualment gestiona, mitjançant concessions, els trens de les ciutats d’Alcúdia, les Cales de Mallorca, Can Picafort i Portocristo, a l’illa de Mallorca. També gestiona les ciutats de Vitòria, València, l´Escala i Sant Feliu de Guíxols.
A més, l’operadora gestiona els autobusos turístics de doble alçada a Mallorca, en la modalitat de turístic reiterat.
2017
Land Rover Jaguar Vic
Auto Pla Vic 4×4 és el concessionari oficial Land Rover i Jaguar, que el 2017 va començar a operar Movento en una instal·lació de 4.000 m2 a Vic.
Auto Pla Vic és el novè concessionari oficial de Land Rover i Jaguar a Espanya, i ha estat reconegut amb el premi Quality Club, com el concessionari número 1 d’Espanya, consecutivament durant els últims dos anys.
Hyundai Badalona Mataró
El 2017 Movento va integrar el grup Motoprim, el concessionari oficial de la firma coreana Hyundai a Badalona i Mataró. La compra va formar part de l’estratègia de l’empresa, que buscava ser present a tot el territori català.
L’operació va incrementar en més de 1.000 unitats anuals les vendes del grup Movento, que, aleshores, ja tenia presència a les mateixes zones que Motorprim com a concessionària de Renault i Dacia.
Emilio Seco (Mallorca)
L’any 2017, Moventia va incorporar a la seva estructura l’empresa Emilio Seco amb el servei discrecional d’autocar a Mallorca. Tot plegat sota el paraigua d’activitats de Moventis.
L’empresa familiar Emilio Seco, que tenia una àmplia experiència al territori, ofereix un servei de lloguer d’autocars a l’illa de Mallorca.
L’operador és expert en el transport escolar i adaptat. Col·labora activament amb l’Associació Mallorquina de Disminuïts Psíquics (AMADIP) i amb el foment de l’esport juvenil patrocinant clubs i associacions esportives.
Inurba París
El 2017 Moventia, a través del consorci Inurba, es va adjudicar la gestió de Vélib a França, el servei públic de préstec de bicicletes de la regió metropolitana de París.
Quatre anys després, la companyia va sumar un altre servei de bicis a Clermont Ferrand. Consistia en el reemplaçament del sistema existent, sense que el funcionament del servei es veiés afectat. La companyia va implantar 620 bicicletes mecàniques i 57 estacions virtuals amb tecnologia PBSC i va incorporar el personal existent. El servei també va entrar al territori amb C. Vélo Box, pàrquings per a bicis privades en estacions de transport públic de la ciutat.
Pays de Montbéliard
Des del 2017, Moventia gestiona el servei de transport urbà, interurbà i escolar de Pays de Montbéliard Agglomération, a la regió del Franc Comtat, fronterera amb Suïssa.
En el cas de Montbéliard, que compta amb una població de 142.000 habitants, el servei enllaça 72 pobles i ciutats amb una flota pròpia de 65 autobusos, als quals se’n sumen cinquanta més d’empreses locals col·laboradores. En aquesta operació, Moventia compta amb una plantilla local formada per més de 215 persones.
Shotl
Moventia va començar a operar el 2017 el servei de transport a la demanda a Can Barata, un territori de Sant Cugat del Vallès (Catalunya), com a servei alternatiu a la línia B9 que comunica Can Barata amb l’estació d’FGC de Sant Quirze del Vallès, i a la que la majoria dels usuaris tenien com a origen o destinació l’estació de FGC de Volpelleres.
Mitjançant l’explotació d’aquest servei, que funciona com a prestació alternativa a altres mitjans de transport, Moventis satisfà els requeriments de les persones usuàries mitjançant una aplicació de petició de parades anomenada Shotl.
Niza Cars Rent a Car – Màlaga
Niza Cars és un servei de Rent a Car que forma part del grup Moventia des del 2017. Amb una trajectòria de més de 50 anys, avui dia ha aconseguit establir-se com una de les empreses amb més reputació a la Costa del Sol.
La companyia brinda una atenció personalitzada perquè l’usuari trobi el vehicle que millor s’adapti a les seves necessitats i permet llogar un cotxe per internet en només 2 minuts.
2018
Izaro
Autocares IZARO, una de les empreses de referència dins del sector del servei de transport discrecional de viatgers, amb més de 50 anys d’experiència, va ser incorporada al grup Moventis el maig del 2018.
L’entrada del grup Moventis a l’empresa IZARO, amb el seu bagatge, tradició i força al sector, va consolidar estratègicament l’etapa de creixement del grup i va aportar complementarietat i sinèrgies, tant a nivell territorial, en tot el seu àmbit d’influència, com d’operativa, amb les altres empreses del grup que també operen en serveis regulars i discrecionals. Serveis que estan totalment alineats amb la vocació de Moventis per donar la millor resposta a qualsevol necessitat de mobilitat de les persones, empreses i institucions.
Pujol
Durant l’any 2018, Moventia no només va adquirir la companyia de transport discrecional de viatgers IZARO, sinó que va tancar l’adquisició de Transports Pujol, una empresa especialitzada en transport discrecional i regular a la província de Girona.
La integració de l’operador va donar resposta a l’estratègia de creixement i diversificació de Moventia a través de l’adquisició de la companyia adquiria bagatge, tradició i empenta.
El tancament de l’operació es va complementar amb altres empreses del grup, com Casas, Calella Moventis i Sarfa, que operen en l’àmbit del transport regular i discrecional.
City Bike Espoo
Després que el 2015 el grup Moventia firmés un contracte de 10 anys de bicicletes per a la ciutat d’Hèlsinki amb HKL, convertint-se en accionista majoritari del servei, el 2018 va començar a gestionar el servei de transport públic de bicicletes a una altra ciutat finlandesa.
El grup va iniciar l’operació al municipi d’Espoo, que es va integrar completament amb el servei d’Hèlsinki per crear un servei conjunt amb 3.450 bicicletes i 345 punts d’estacionament.
City Bike Lima
L’experiència adquirida en la gestió de servei de transport públic de bicicletes a Finlàndia va fer que el grup Moventia, mitjançant la seva vertical de mobilitat col·lectiva, Moventis, s’aventurés a operar aquest tipus de servei a Llatinoamèrica.
El 2018 City Bike Perú, empresa peruana del grup dedicada a la bicicleta pública, va començar a operar el servei, amb una durada de 13 anys, a la capital, Lima.
CityBike Lima proporciona a la ciutat el servei de bicicleta pública més modern i innovador possible, mitjançant una solució clau en mà que inclou la provisió, instal·lació, manteniment i operació integral del sistema per part de CityBike Perú i que, a més, no té cap cost pels municipis, ja que és totalment autofinançat.
La Meca
En el marc del seu propòsit d’internacionalització, el 2017, Moventia va aconseguir una gran fita amb l’obtenció del primer contracte a l’Aràbia Saudita.
2019
Niza Cars Rent a Car – Barcelona
Niza Cars, empresa dedicada al lloguer de tota mena de vehicles, i amb presència des del 2017 a Màlaga, va obrir el 2019 una seu a l’Aeroport Josep Tarradelles Barcelona – El Prat.
L’empresa, que ja havia estat a la capital catalana, torna a Barcelona 40 anys després amb una flota de 300 vehicles de totes les gammes per oferir un servei ràpid, àgil, eficient i una experiència a l’usuari de qualitat a tots els clients que visitin la ciutat.
La nova seu de Niza Cars té una superfície de 5.000 m2 i està connectada amb les terminals 1, 2A, 2B i 2C de l’aeroport a través d’un minibús, a disposició dels clients sense interrupció, de dilluns a diumenge.
Moventis Sarfa connecta Barcelona amb França
El servei de vehicle compartit francès BlaBlaCar i Moventis, mitjançant la seva operadora de transport Sarfa, van arribar a un acord el 2019 per operar rutes d’autobusos entre Barcelona i diferents ciutats de França.
Alguns dels trajectes que van començar a operar aquell any van ser les línies entre Barcelona i París, Marsella, Montpeller, Nimes, Lió, Tolosa, Bordeaux, Carcassone i Perpinyà.
Després de la renovació de l’acord el 2022, el servei va sumar noves línies entre Barcelona i ciutats com Niça, Orleans, Llemotges o Chateauroux.
City Bike Vantaa
Amb l’experiència adquirida en la gestió de servei de transport públic de bicicletes a Finlàndia i al Perú, Moventia va aconseguir el contracte de bicicleta pública de la ciutat de Vantaa el desembre del 2018, on va començar a operar el juny del 2019, només sis mesos després.
Igual que el servei de bicicletes compartides d’Hèlsinki, el sistema de Vantaa busca respondre a una solució clau en mà d’un sistema híbrid, basat en estacions virtuals, que són zones on es permet tornar una bicicleta del servei només ancorant-la als aparcabicis instal·lats en aquesta àrea.
Shotl
Juntament amb les línies Les Planes i Can Trabal, on es va començar a operar el servei de transport a la demanda el 2019, avui dia compten amb una mitjana de 12 hores de funcionament diàries. Respecte al 2019, eren els serveis que més ràpidament havien crescut després de la pandèmia. Com a mesura de resposta a l’increment de demanda, des de l’estiu del 2020 es fa una campanya per fomentar les reserves a través de l’app. El percentatge d’ús de les aplicacions s’apropa al 87,5 % en les tres operacions.
2021
Moventis Illes Balears
L’any 2019 Moventis es va adjudicar el servei públic de transport interurbà de la xarxa del TIB de Mallorca, mitjançant Moventis Illes, empresa concessionària del servei a les poblacions de Calvià, Andratx, Esporles, Benyalbufar, Estellencs i Palma.
Al gener del 2021 es va començar l’operativa a la zona de ponent de Mallorca amb 50 busos de GNC i 5 autobusos híbrids-elèctrics. D’aquests 55 autobusos, 20 eren de 18 metres, adaptant així la capacitat dels vehicles a la demanda prevista per a cada línia.
Durant el primer any, van succeir esdeveniments importants per a l’empresa de transport i en l’avenç del nou servei. El mes de gener del 2021 es va posar en marxa la xarxa, i al febrer, es va dur a terme la inauguració oficial de la cotxera d’autobusos TIB, així com la nova estació de recàrrega de gas pública de Son Bugadelles. Al març va aparèixer el primer vehicle articulat en servei, i al juny va arrencar la xarxa de línies cap a l’aeroport. Tot seguit, al juliol, es va dur a terme la prova pilot d’integració de la línia 107 amb les línies EMT fins a l’Hospital Son Espases.
Ja a finals del 2021, es va celebrar l’obertura de la venda al públic de la estació de recàrrega de gas de la flota del TIB a Calvià i es va superar per primera vegada la demanda de l’antiga xarxa TIB de l’any 2019.
Akaimoto Sant Boi
Amb l’objectiu d’aconseguir una cobertura més gran al territori nacional, Honda va confiar en Movento per ajudar-los a desenvolupar el seu pla d’ampliació de concessionaris oficials de la marca.
En aquest sentit, el concessionari de Movento de venda oficial d’Honda, anomenat Akaimoto, va obrir les portes el 2021 a Sant Boi de Llobregat (Barcelona).
L’obertura al municipi, clau a l’àrea metropolitana de Barcelona, una de les més importants del mercat motociclista a Espanya, va consolidar el propòsit d’expansió a l’àrea dels concessionaris de vehicles i motocicletes del grup Movento, que ja havia iniciat anys abans la seva incursió al món de les motos amb l’obertura del concessionari Motospazio.
Hamamatsu Motospazio
El febrer del 2021 Movento va reforçar la seva presència a la zona centre de Barcelona amb l’obertura de Motospazio Hamamatsu, un nou espai que reuneix en un sol punt el concessionari de Piaggio, Vespa, Derbi, Gilera, Moto Guzzi i Aprilia, així com el taller oficial corresponent, que també funciona com a multimarca.
Amb aquesta incorporació, que es va sumar al concessionari del carrer Calvet, Motospazio va aconseguir doblar la presència a la capital catalana i va incrementar l’experiència a l’usuari, oferint un comerç de venda de motos al costat d’una zona d’exposició i del taller de reparació, tot centrat en l’atenció al detall d’assessors especialitzats.
CityBike Clermont-Ferrand
L’any 2021 va ser important per a City Bike Global, empresa participada per Moventia i experta en la implantació i la gestió de serveis de bicicleta pública.
A l’abril va iniciar el servei de bicicleta compartida a Clermont-Ferrand, ciutat i comuna de municipis del centre de França i capital del departament del Puy-de-Dôme, a la regió d’Alvèrnia-Rhône-Alpes.
Per mitjà de la seva filial CityBike France, va passar a ser la nova gestora del servei, després d’haver guanyat la licitació pública on va comptar amb el partenariat de l’empresa francesa La Poste, que va aportar la seva experiència al lloguer de bicicletes elèctriques a llarg termini i en comunicació, i amb la canadenca PBSC com a proveïdor de la tecnologia necessària per al servei.
El servei es va inaugurar amb 680 bicis repartides en 57 estacions, fet que va suposar una ampliació del nombre d’efectius posats a disposició del servei, comparats amb el servei anterior.
2022
Movento elèctrics a Barcelona
Movento va fer un gran pas cap a la sostenibilitat el 2022 convertint-se en l’únic agent de la marca de cotxes elèctrics Aiways a la província de Barcelona.
Aquesta marca, creada a Xangai el 2017, i ja present als principals països europeus, està especialitzada en la producció de vehicles 100 % elèctrics de gamma alta a preus competitius.
Rosamar Madrid
Moventia va tancar amb èxit la compra de Rosamar a finals del 2022, empresa dedicada al transport de viatgers. En el moment de l’adquisició, la companyia, que centra la seva activitat a Madrid, comptava amb una flota de 40 autocars i una facturació propera als 2,5 milions d’euros.
Arran de l’operació, Moventis, divisió de mobilitat col·lectiva de Moventia, va guanyar una nova base logística a la capital d’Espanya, des d’on va aconseguir oferir serveis de transport (congressos, operadors turístics, agències de viatge, col·legis, particulars), tant a la seva cartera de clients actual, com a fora de Madrid, a la cartera de Rosamar, i a d’altres clients potencials.
Moventia va incorporar Rosamar a la resta de companyies d’autocars que operen els serveis discrecionals de Moventis a Catalunya i Mallorca: Emilio Seco, Pujol, Izaro, Calella Moventis i Carrilets Turístics.
Inurba Marseille
L’any 2022 l’empresa Inurba Mobility, creada a través de CityBike Global i amb Sherpa Capital al seu accionariat, va desplegar bicicletes elèctriques a la metròpoli d’Aix-Marseille-Provence.
La companyia va triar com a ‘partenaire’ Fifteen, especialista en aquest tipus de serveis, present a més de 30 ciutats de tot el món, amb la qual va accionar l’operació posant a rodar 2.000 bicicletes elèctriques i implantant 200 estacions als carrers de la segona ciutat de França.
La Meca
En el marc del seu propòsit d’internacionalització, el 2017, Moventia va aconseguir una gran fita amb l’obtenció del primer contracte a l’Aràbia Saudita.
Després d’una primera fase de cinc anys en què la companyia va executar la fase de desplegament (fabricació dels autobusos, posada en marxa de la tecnologia embarcada, la contractació dels empleats i la construcció de les cotxeres amb taller, centre de control, oficines i habitatges per als empleats), el 2022 es van iniciar amb èxit les operacions, les quals han permès millorar la mobilitat, no només dels habitants de la Meca, sinó també dels milions de pelegrins que acudeixen cada any a aquesta ciutat.
Amb el 100 % de l’operativa en funcionament, Moventis compta amb un desplegament de 1.200 empleats, 12 línies i 400 vehicles, mitjançant els quals s’han aconseguit transportar més de 25 milions de passatgers durant el 2022.
2023
Inurba Tricity Polònia
L’any 2014, Moventia va crear la seva divisió de micromobilitat sota el nom de Citybike Global, i sis anys després, amb l’entrada de Sherpa Capital a l’accionariat, es va consolidar com una empresa independent que segueix operant com fins ara als mercats internacionals sota la marca Inurba Mobility.
A la primavera del 2023 Inurba va començar a donar servei a Tri-City, les àrees metropolitanes de Gdańsk-Gdynia-Sopot, a Polònia. Aquest servei, personalitzat segons les necessitats d’aquesta àrea urbana, va incorporar una aplicació innovadora i l’ús de les bicicletes amb noves característiques.
Inurba Gijón
L’empresa Inurba Mobility també va ser adjudicatària de la licitació del servei de bicicletes compartides a Gijón, el 2022, amb un total de 250 unitats elèctriques disponibles i gairebé 50 estacions.
Igual que en l’operació de Marseille, la companyia va escollir com a ‘partenaire’ Fifteen, especialista en aquest tipus de serveis, per proporcionar les bicicletes elèctriques, les estacions de recàrrega, les interfícies de programari i el suport tècnic de la prestació.
Pays de Grasse
Moventia va arrencar l’any del seu centenari, el 2023, amb l’adjudicació del contracte de la gestió del transport urbà de la comunitat urbana de Pays de Grasse, a la regió francesa de la Provença. La concessió, es va realitzar amb una durada prevista de 10 anys, i va plantejar l’oferiment del servei de transport a una conurbació habitada per una mica més de 100.000 persones.
A través de la seva filial Moventis el grup gestiona totes les línies de transport urbà i interurbà de l’àrea de Pays de Grasse des de l’1 de gener del 2023, a més d’oferir línies escolars obertes a tothom per donar un millor servei al territori.
Per oferir el millor servei possible, Moventis va procedir a la digitalització de la informació que s’ofereix a les parades i terminals mitjançant la instal·lació de pantalles. De la mateixa manera, va preveure la instal·lació de plaques solars per al subministrament elèctric i la construcció d’una nova plataforma logística a Grasse amb capacitat per a un centenar d’autobusos.
El nou servei es va cobrir amb una flota formada per 70 autobusos i microbusos, la majoria de la marca Iveco, fabricats a França. Durant el termini de concessió també està prevista la incorporació d’alguns vehicles elèctrics per cobrir una part de les línies.
Aràbia Saudita
Sis anys després d’obtenir el seu primer contracte a l’Aràbia Saudita, amb què va aconseguir operar el servei de transport urbà de la Meca, Moventia es va convertir en adjudicatària del concurs per a la gestió dels autobusos interurbans d’Aràbia Saudita. La companyia va obtenir un dels tres lots del contracte, que comprèn l’operació de la zona nord-oest del país durant 10 anys.
El projecte està operat per Moventis en consorci amb Al-Qaid, operador de bus saudita. Tots dos duen a terme la xarxa de transport composta per 23 línies i estimada en 1,5 milions de viatgers anuals. El recorregut, centrat a Jeda, cobreix tot el corredor del Mar Roig, així com ramals cap a l’interior del país connectant ciutats com La Meca, Medina o Riad.
La posada en marxa del projecte es realitzarà el setembre de 2023, per a això el consorci adquirirà 150 busos de dotze metres, així com tota la tecnologia per a la venda i operació. A més, gestionarà sis estacions d’autobús, vuit cotxeres, i prop de 100 parades de bus a diferents ciutats. I per tot això es crearà un equip de treball de 500 persones de múltiples nacionalitats.
Servei de transport interurbà a Lisboa
Moventis va començar a operar la prestació de mobilitat col·lectiva mitjançant autobusos interurbans que circulen entre Lisboa i el sud-oest de la regió metropolitana.
L’operació suposa un pas ferm en el propòsit de creixement internacional de la nostra companyia.
PORT ZAL Barcelona
L’agost del 2023, Moventis va iniciar la prestació del Servei públic de transport col·lectiu urbà de viatgers a l’Àrea Portuària de Barcelona i a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), amb l’operació de tres línies: 88, 89 i PR4, dins de la concessió de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona).
Les línies 88 i 89 van millorar els enllaços entre el Port de Barcelona, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i la ciutat. La flota es va reforçar amb 11 autobusos híbrids nous.
La línia PR4 es va adaptar a l’arribada del metro al carrer A, a la nova estació de ZAL | Riu Vell, amb una nova freqüència durant tot el dia, cada 30 minuts.
Pays de Montbéliard
Després de set anys al capdavant de la gestió de la mobilitat a la regió de Pays de Montbéliard (França), Moventis va ser designat de nou com a operador delegat per a gestionar la xarxa de mobilitat de la regió fins a l’any 2029.
La signatura del contracte, formalitzada a la fi del 2023, va suposar una gran oportunitat per a la divisió de mobilitat col·lectiva, amb la finalitat de consolidar la seva xarxa évolitY en el territori gal i reflectir a nivell internacional el cas d’èxit a la regió gràcies al model de mobilitat pública multimodal.
2024
L’Hospitalet, El Prat i altres municipis del Baix Llobregat
Al gener de 2024 la divisió de mobilitat col·lectiva de Moventia, Moventis, va guanyar l’adjudicació pública del servei de transport urbà de L’Hospitalet de Llobregat, El Prat de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat i Barcelona per als pròxims set anys.
Tres mesos després, a l’abril de 2024, Moventis va iniciar l’operativa del nou servei del Bus Metropolità del Baix de Llobregat amb una plantilla de 257 empleats i una flota de fins a 119 autobusos per a satisfer l’estimació de benefici a més de 15 milions d’usuaris anuals.
Així mateix, l’operativa va contemplar la inclusió de nous models de baixes emissions, com a vehicles elèctrics i híbrids, com a objectiu de transició cap a una flota més sostenible, en línia amb el compromís amb el medi ambient i la qualitat del servei que abandera la companyia.
L’adjudicació d’aquest servei va oferir també l’oportunitat d’intensificar la presència de Moventia en la primera corona de Barcelona i de treballar i col·laborar en el desenvolupament de la mobilitat més sostenible en la metròpoli de la capital catalana. A més, va consolidar a Moventis com un dels principals operadors de transport de passatgers a les províncies de Barcelona, Girona i Lleida.
Moventis TCC Pamplona
A inicis del 2024, Moventis va aconseguir la renovació de la concessió del transport urbà comarcal de la Mancomunitat de Pamplona per 10 anys.
Moventis TCC Pamplona, adjudicatària del contracte pertanyent a la vertical de mobilitat col·lectiva de l’empresa, va renovar així com operadora del servei en el territori subrogant als aproximadament 520 empleats i garantint la continuïtat de la força laboral i el compromís de l’empresa amb l’estabilitat i el benestar dels seus treballadors.
Moventis TCC té una extensa i fructífera trajectòria en la Mancomunitat de Pamplona que es va iniciar en 2009. Després de 14 anys llaurant una sòlida confiança en el territori, la companyia adjudicatària i operadora del Transport Urbà Comarcal (TUC) a la Comarca de Pamplona segueix oferint el millor servei als seus usuaris mitjançant iniciatives de seguretat, millora de fluxos de comunicació, construcció de noves instal·lacions per a albergar la flota, l’ampliació de la seva xarxa nocturna i el reforç de les seves operacions en hora punta. Totes les accions s’han vist recompensades en la notable satisfacció del seu passatge al llarg dels anys.
Així mateix, la companyia és capdavantera en matèria de sostenibilitat. Des de 2011 lidera les primeres experiències pilot en la introducció d’energies menys contaminants a Espanya i a Europa, amb l’objectiu de ser neutra en carboni de cara al 2030, aconseguint ser un model mediambiental en la mobilitat urbana. La reducció d’un 17% de la seva petjada de carboni fins a 2022, la consecució del 75% de la seva flota operant amb energies menys contaminants i la reducció de la contaminació acústica, són exemple d’això.
ACTUALITAT